DZIAŁANIA W RAMACH ŚRODKÓW TOWARZYSZĄCYCH
Wraz z realizacją procesu dystrybucji artykułów spożywczych Oddziały Rejonowe Mazowieckiego Oddziału Okręgowego PCK (OPR) prowadzą działania w ramach środków towarzyszących mających na celu:
- Włączenie osób doświadczających deprywacji materialnej w funkcjonowanie społeczności lokalnych, w szczególności”
- Zajęcia aktywizujące i wspólne inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej, zmierzające do wyjścia z ubóstwa.
- Grupy wsparcia dla różnych kategorii osób w trudnej sytuacji np.; osoby starsze, matki z dziećmi, osoby samotne itp.
- Pomoc towarzyszącą niezbędną do zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych osób korzystających z pomocy żywnościowej; wsparcie psychologiczne, terapeutyczne itp.
Działania w ramach środków towarzyszących mają na celu wzmocnienie samodzielności i kompetencji w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego: Należą do nich:
- warsztaty kulinarne dla różnych grup pokoleniowych z udziałem ekspertów kulinarnych, kuchmistrzów, dietetyków, pokazujące różne możliwości przygotowania potraw i wykorzystania artykułów spożywczych.
- warsztaty dietetyczne i dotyczące zdrowego żywienia
- programy edukacyjne mające na celu zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania i przeciwdziałania marnowaniu żywności
- warsztaty edukacji ekonomicznej w tym; nauka tworzenia, realizacji i kontroli realizacji budżetu domowego, ekonomicznego prowadzenia gospodarstwa domowego, z uwzględnieniem wszystkich finansowych i rzeczowych dochodów rodziny, w tym darów żywnościowych
- inne działania mające na celu włączenie społeczne osób najbardziej potrzebujących np.; wydarzenia o charakterze integracyjnym, spotkania/warsztaty z fizjoterapeutami połączone z instruktażem ćwiczeń, spotkania/warsztaty z udziałem prawników, psychologów itp.
Działania towarzyszące realizowane stacjonarnie muszą być prowadzone z zachowaniem środków bezpieczeństwa zgodnych z aktualnymi zaleceniami właściwych służb.
Możliwe jest również realizowanie działań poprzez udostępnienie różnego rodzaju publikacji, materiałów elektronicznych lub drukowanych skierowanych bezpośrednio do odbiorców.